پاورپوینت فصل نهم کتاب روان شناسی احساس و ادراک (سازمان و تشکل ادراکی) نوشته محمود ایروانی

دسته بندي : کتاب » روانشناسی و روانپزشکی
پاورپوینت فصل نهم کتاب روان شناسی احساس و ادراک (سازمان و تشکل ادراکی) نوشته محمود ایروانی و محمد کریم خداپناهی در قالب pptx و در حجم 52 اسلاید: 

بخشی از متن: 
 سازمان و تشکل ادارکی 
چنین به نظر می رسد که انسان به گونه ای غیر فعال محیط اطراف خود و اشیای درون آن را ادراک می کند و بدون هیچ گونه دخل و تصرفی، تصاویر دنیای بیرون بر او تحمیل می شود؛ در حالی که این طور نیست.
نتایج تحقیقها و آزمایشها در پسیکوفیزیولوژی ادراک بینایی، نشان می دهند که اطلاعات دریافتی به وسیله اعضای حسی گیرنده در رشته های عصبی به جریان می افتند و در مراکز عصبی و مغز بررسی و تجزیه و تحلیل می شوند. این رمزهای اطلاعاتی، مجدداً از رمز بودن بیرون آمده و با داده های تجربیات ادراکی قبلی انسان، موجب پاسخ ادراکی نهایی و همه جانبه می گردند. 

هرآزمودنی در اعلام پاسخ ادراکی خود تصمیم می گیرد که علامت وجود دارد یا خیر؟ این تصمیم گیری آزمودنی نه تنها با توجه به خصوصیات فیزیکی موقعیت آزمایش است، بلکه بنا به فایده یا ضرر حاصل در برابر هر یک از دو نوع پاسخ مثبت یا منفی صورت می گیرد.
ابعاد فیزیکی محركها الزاماً و دقیقاً با ابعاد ادراکی مطابقت نمی کند؛ مطالعه نقش ادراک در رفتارهای کلی تر، طرز فکر غیر فعال بودن انسان را در ادراکاتش رد کرده است.

ادراک، در فعالیت سازگار کننده به عنوان مکانیسم نظام دهنده اساسی، در نظر گرفته می شود.

شی مورد ادراک، قابل تشبیه به الگوی تحریکی آنچه روی شبکیه چشم می افتد، نیست؛ بلکه تحت تأثیر مجموعه ای از اطلاعات برگزیده، تجربه های گذشته ادراکی، نیازها، تمایلات و فعالیت موجود زنده در موقعیت آزمایش ادراکی قرار می گیرد، ساخت ادراکی دارد. 
این چنین برداشتی از پدیده ادراک، تبیین و توضیحی برای فعالیتهای ادراکی آدمی در ارتباط با وقایع و حوادثی است که برای او پیش می آید.
 بدین ترتیب می توان این نگرش را به دیدگاه کنش گرایانه نزدیک ساخت که پذیرش آن در این زمینه اجتناب ناپذیر است. هر چند نباید چنین نتیجه گرفت که هر مکانیسم روانی، دقیقاً کنش معینی دارد و فقط ساختمان بدن انسان مجهز به مکانیسمهای سازش دهنده آدمی با محرکهای محیطی است.


*توجه* 
برای دریافت فصل های دیگر روی لینک زیر کلیک کنید.
دسته بندی: کتاب » روانشناسی و روانپزشکی

تعداد مشاهده: 1865 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 52

حجم فایل:263 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252